Som tidligere koordinator og vejleder har jeg siddet til møder eller i vejledningssituationer, og trukket mig op i helikopterperspektivet, mens jeg har tænkt: Taler vi/de om det samme? I de situationer har der ofte manglet noget visuelt at tale ud fra – et fællessprog.
Når man skal præsentere et koncept, strategi, ja, uanset mødeaktiviteten, formidlings- eller undervisningssituationen, så er Visuel Storytelling et stærkt kommunikativt redskab, og det kan tage form på mange måder:
PERSONAER & SCENARIER som præsentationsværktøj af formidlingsstrategi
Et dias, hvor formidlingsstrategien præsenteres gennem fortællingen om en eller flere personaer og scenarier er virkningsfuldt. I Økolariet løftede jeg en formidlingsopgave på denne måde, ved at omsætte vores fælles idéudvikling omkring cirkulære turtilbud på kommende RessourceCenter Vejle til Visuel Storytelling gennem personaer og scenarier. En præsentation som blev pitchet på et fællesmøde mellem forskellige instanser indenfor Teknik & Miljø, Vejle Kommune.


RessourceCenter Vejle ved Ravn Arkitektur
I en og samme fortælling indgik 3 forskellige tur-tilbud, konkrete udstillingsforslag, nudging, undervisningsaktiviteter, hvor både fraktioner, Genbrugstorvet og Formidlingsbroen var repræsenteret. Alt dette fortalt gennem øjnene på 3 personaer, hvor deres fortællinger (scenarier) krydsede hinanden undervejs.
Samarbejde: Anne Vibeke Kragelund, Økolariet og Torben Kjærsgaard Andersen, Økolariet.
BILLEDER forenkler målbeskrivelser og uddyber overskrifter
Informationer, retningslinjer og målbeskrivelser kan være lange, og i et sprog, som den almene borger, kan have svært ved at forstå. Det kan også være en overskrift i få ord, som kan virke abstrakt. Her skal der et mellemled til, som på en og samme tid forstå indholdet, og som er i stand til at kunne omsætte det til en eller flere målgrupper.
Nedenstående billede med historiefagets 4 hovedområder er et af mine eksempler på, hvordan brugen af det visuelle kan omsætte lange målbeskrivelser eller abstrakte overskrifter til noget helt konkret, så det kan afkodes af forskellige målgrupper. Det er et område, som jeg har arbejdet med igennem mange år.

- Jeg er historieskabt – Jane og Peter Børresen
- Jeg er historieskabende – Barack Obama ser Martin Luther King; I have a Dream
- Historie i Fortid, Nutid og Fremtid – Palæstina og Israel
- Historie i Tid & Rum – Carmen på 93 år. Født af danske forældre i Argentina. Har aldrig været i DK, men føler sig dansk. Se mere: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2678446800/kolonien
EN MODEL som fællesudgangspunkt for samtale
En model som man taler ud fra, så alle har et fællesudgangspunkt. Det er en fordel, når forskellige faggrupper mødes omkring et samarbejde, eller i en formidlingssituation eks. på en messe, hvor også ’newcomers’ besøger, eller som her, hvor en gruppe 8. klasses elever har produceret 3 modeller af deres bud på ’Frederiksberg Hospital – et nyt kvarter’. Modeller, som er produceret i skolens træværksted, vejledt af mig.
Med udgangspunkt i modellerne præsenterede og svarede eleverne på opfølgende spørgsmål ud fra modellerne, da de deltog i et Borgermøde om Fremtiden for grunden Frederiksberg Hospital samt på en Verdensmåls- og Bæredygtighedsfestival.


Samarbejde: Peter Krogh, kollega – Michael Jensen, kollega og MT Højgaard