Om mig

Malene Børresen, Cand.it i Digital Kommunikation & Design
– Speciale i Digital Æstetik & Interaktionsdesign

Kontakt: mzb75@hotmail.com

For år tilbage oplevede jeg Anita Egelund performe i Poetry Slam med Den om kaffen… Her åbnede min verden sig for at se legen og mulighederne i sproget. På lærerseminariet fik jeg en aha- oplevelse omkring kommunikation ved at læse Lars Qvortrups Det Hyperkomplekse samfund, og som lærer i folkeskolen lærte jeg helt praksisnært kommunikationens betydning, og at undervise i danskfagets mange facetter. Det bliver spændende at følge, hvad de nye AI teknologier kan, og hvordan de kommer til at påvirke kommunikation.

Jeg har vinket farvel til lærerlivet, men jeg har taget mange anvendelige kompetencer med mig herfra, hvoraf den vigtigst er at møde min verden ud fra udsagnet ’Alle gør det så godt de kan’ med et lyttende, nysgerrigt og anerkende sind.

De sidste år har jeg arbejdet med kombinationen af tekst og udviklingsarbejde i lærings- og formidlingsøjemed, og elsker den variation der ligger i arbejdsopgaven – Research, idéudvikling, fordybelse, brugerinddragelse, omsætte viden til specifik målgruppe mm. Her bruger jeg min viden om designprocesser til at planlægge processerne og udforme aktiviteterne sammen med min solide ”værktøjskasse” fra de praktisk-musiske og æstetiske fag, samt digitale interaktionsbaggrund.  

Det er meget oppe i tiden at bruge DesignThinking som værktøjet i alt fra didaktisk planlægning i en undervisningsinstitution til innovative løsninger i en organisation. Mit udgangspunkt er, at DesignThinking er en blandt mange tilgange til designproces. Bruger vi altid den samme metode, så træner vi ikke flere af vores løbebaner af kreativitet, og måden at gøre ting på bliver for ensartet.

Har man set Stormester, Danmarks næste klassiker eller Mesterskaberne bliver det tydeligt, hvor forskelligt processerne kan gribes an. Jeg blev bl.a. inspireret af Mesterskabernes dogme i, at det var det tilgængelige materiale, som definerede opgaven. IDEO, Houde & Hill, Stormester, whatever, så er mit slogan: Hver designproces til sin tid!

Selvom det fremgår af mit portfolio hvilke emner og fag, som jeg er mest begået i, så er jeg meget åben overfor andre områder. Jeg har før været nybegynder, og ser det kun som en positiv udfordring og fordel. Den vigtigste opgave ligger i, hvordan den viden bliver omsat til målgruppen på en motiverende måde.

Eksempler fra min “værktøjskasse” til at kunne udvikle aktiviteter, facilitere mm